Vakantie in Egypte, juni 2011 deel 3

egypt3
23 juni 2011
Waarom ligt onze kamer zo dicht bij de discotheek??? We hebben amper geslapen door het lawaai. Helaas had Gerd zijn telefoon nog op wintertijd staan dus zijn wekker ging om 3 uur in plaats van 4 uur. Nog even drie kwartier geslapen en toen ging de echte wekker en de wekservice van het hotel. Mijn god, wat een tijd om op te staan. Het is een wonder dat we überhaupt wakker geworden zijn, in totaal hebben we denk ik iets van anderhalf uur slaap gehad. Maar we zijn er klaar voor, een dagje het echte Egyptische leven zien in Cairo.

Snel aankleden en naar de receptie voor ons ontbijtpakket en om kwart voor 5 worden we opgehaald door het busje wat ons naar het vliegveld gaat brengen. Gelukkig hebben we de busexcursie nog om geboekt naar de excursie per vliegtuig, anders waren we alleen voor de heen en terugreis al minstens 12 uur kwijt geweest. Het is een binnenlandse vlucht dus we zijn al snel bij de gate. Het vliegveld hier is wel betere controle dan in Nederland. Je ticket en paspoort wordt 3 keer gecontroleerd, je tas gaat 3x door zo’n scanner. Maar ondanks alle controle staan we toch nog bij de verkeerde gate. Op het bord stond gate 7, maar we moeten 1 deur verder zijn.

Eindelijk zitten we dan in het vliegtuig, de piloot denkt blijkbaar dat hij een ferrari onder zijn kont heeft, want hij geeft een flinke straal gas en met enkele seconden vliegen we al. Daar kan Transavia nog wat van leren. We krijgen meteen wat te drinken aangeboden, gratis en voor niks. We hebben ons drinken net op en we gaan al weer landen, drie kwartier later lopen we al weer het vliegtuig uit. Het is nog steeds vroeg in de ochtend, dus de drukte valt nog mee. En de warmte ook gelukkig. De gids neemt ons mee naar een busje wat ons door Cairo zal rondrijden.

We kijken onze ogen uit, prachtige gebouwen en het verkeer is nog erger dan in Sharm. Iedereen rijdt maar waar hij wil, netjes rechts rijden kennen ze hier echt niet. Men wil allemaal op tijd op het werk komen dus links en rechts worden we van alle kanten ingehaald, we rijden bumper aan bumper door de straten van Cairo. Dan komen we langs het plein waar in december de revolutie heeft plaatsgevonden. De enige herinnering hieraan is een gebouw van het parlement wat helemaal afgebrand is. En de vele politie en militairen op straat geven ook nog het gevoel dat er wat aan de hand is. We informeren bij de gids of het echt veilig is voor ons om hier nu te zijn. Ja, geen probleem. De politie was heel corrupt maar dat wordt langzaam aan beter. Daarbij zijn toeristen extreem goed beschermd, dus ons zal niks overkomen wordt ons verzekerd. Daar gaan we dan maar vanuit…

Aangekomen bij onze eerste stop, het nationaal museum, merken we dat het al aardig wat warmer begint te worden. Doordat we zo weinig slaap hebben gehad zijn we erg moe en de warmte werkt niet bevorderlijk. We ontmoeten daar nog iemand anders, Abdul is onze gids in het museum. Hij zal straks alle leuke en interessante verhalen gaan vertellen. We zijn zo vroeg dat we nog 20 minuten moeten wachten voor het museum opengaat.

Als we eindelijk naar binnen mogen moeten we eerst door een metaaldetector. Deze staan overal in Egypte, bij elk hotel staat er eentje. Binnen in het museum mag niet gefilmd worden, alleen op het terrein erbuiten. Wat overigens een mooi terrein is met een aantal beelden. Maar waar Gerd vooral in geïnteresseerd is: het gebouw wat in de fik gestoken is tijdens de revolutie. Dit gebouw staat naast het museum dus we hebben er een mooi zicht op.

In het museum zelf krijgen we prachtige beelden van farao’s te zien. Te veel om op te noemen en te indrukwekkend om met een paar woorden te beschrijven. Abdul doet erg zijn best om ons alles te vertellen wat van belang is. We krijgen dus heel veel informatie te horen en worden af en toe ook overhoord om te kijken of we wel zitten op te letten. Het is erg warm en benauwd in het museum, dus we kunnen haast niet wachten tot we er weer uit mogen. Frisse lucht!! En warmte.. pff.. Op het terras bij het museum nuttigen we een koel drankje voordat we weer in de airco gekoelde bus kunnen stappen.

We racen weer op Egyptische wijze door het verkeer in Cairo. Onderweg kijken we onze ogen uit en we zien een eerste glimp van een echte piramide!! Maar eerst is het tijd voor de lunch. We worden naar een hotel gebracht waar men de lunch al voor ons klaar heeft. Gerd heeft vlees en ik heb vis. Het is geen super maaltijd maar het smaakt beter dan de troep die ze ons in het hotel voorschotelen. De gids wil al snel weer verder maar het bevalt ons wel om lekker rustig te zitten haha. We zijn echt te moe voor een dag als deze. Maar wij wilden piramides zien dus na nog een laatste kopje thee en slok water gaan we vol frisse moed weer verder.

Het wordt steeds warmer en warmer, gelukkig hebben we voldoende water bij ons. Als we eenmaal voor de Giza piramide staan zijn we toch wel even onder de indruk van dit immense bouwwerk. Het verhaal hoe de piramides gebouwd zijn is ook indrukwekkend. Niet door marsmannetjes zoals sommige mensen denken maar door honderdduizenden mensen. Als je je het indenkt dan is het onmogelijk dat mensen zulke stenen kilometers ver hebben versleept en ook nog opgestapeld hebben zonder de hulp van machines of wat dan ook. Maar toch schijnt het op die manier te zijn gegaan.

Nog even wat foto’s en filmpjes maken en hup door naar het volgende uitkijkpunt. Van daaruit hebben we een mooi uitzicht op de beide grootste piramides van Egypte en de 3 kleinere piramides die erachter staan. Deze 3 kleine piramides zijn voor de koningen. Tot slot maken we nog een stop bij de sfinx. Net zo indrukwekkend en eigenlijk niet met woorden te omschrijven. Dus dat ga ik dan ook maar niet proberen.

Na een lange, warme en vermoeiende dag worden we weer naar het vliegveld gebracht. Helaas gaat onze vlucht pas over een paar uur, dus we moeten nog even wat tijd zien vol te brengen. Gelukkig is er een Burger King, eindelijk voedsel wat we kennen en redelijk lekker vinden.

De terugvlucht is net zo snel als de heenvlucht gelukkig. De landing is iets minder soepel, maar na drie kwartier staan we weer op vaste grond in Sharm. We worden weer keurig naar het hotel teruggebracht en doodmoe strompelen we naar onze kamer. Avondeten hoeven we al niet meer, ons plan: douchen, boodschapjes doen en een lekker gezellig, romantisch avondje op het balkon van onze kamer. Dat verliep iets anders dan we gepland hadden.

We doen de deur van onze kamer open en we zien een hele mooie decoratie, een zwaan op mijn bed met mijn erop. Dit viel niet zo goed bij ons op dat moment. Mede doordat we heel erg moe waren. Mede doordat dit door de schoonmaker was gebeurd die de eerste dag al uitgebreid naar mijn kont stond te staren. Mede door het feit dat mijn bril in de badkamer lag en er dus iemand aan onze spullen heeft gezeten. Kortom, een slecht einde van een hele leuke dag en ons romantisch avondje wil niet meer lukken doordat we dit teveel op de voorgrond laten komen.

Uiteindelijk klacht ingediend bij de receptie. Helaas niet goed overgekomen door het gebrekkige engels van de receptionist. De reisleidster gebeld en nogmaals een klacht ingediend. Een uur later is alles geregeld en zullen we geen last meer hebben van deze schoonmaker. Nog even napraten op ons balkon, een drankje en dan lekker slapen!! Geen wekker gezet want morgen worden we pas eind van de middag opgehaald voor onze quad tocht door de woestijn. Eerst maar wat slaap inhalen…